آلاچیق و پرگولا

pergola
_

آلاچیق و پرگولا چیست؟

الاچیق سازه ای است مستقل و مسقف که گاها از همه طرف باز است و ممکن است در بعضی موارد از یک طرف باز و از دیگر اضلاع به اندازه 50 الی 70 سانت دیواره جهت تکیه دادن موقع نشستن داشته باشد.همچنین مکانی مناسب برای استراحت،تفریح،دورهمی های خصوصی و گذران اوقات فراغت است برای ساخت آلاچیق می توان از انواع مواد و مصالح مانند چوب ترمو،چوب پلاست،چوب سوپر روس،فلز،سنگ،آجر،بتن و شیشه استفاده کرد.اما از میان تمامی این موارد پیشنهاد ما استفاده از انواع چوب ها می باشد.نمونه های فلزی و بتنی آن در پارک ها و فضاهای سبز شهری و بین شهری به وفور یافت می شود و چنانچه دقت کرده باشید زیبایی به اندازه موارد ساخته شده با انواع چوب را ندارد.از طرفی برای ساخت آن در فضاهایی که محدودیت وزن داریم مانند پشت بام ها جایز نیست .همچنین با سرد و گرم شدن هوا بدنه و کف نیز به شدت سرد و گرم شده و نمیتوان از آنها در همه فصول استفاده کرد،این در حالی است که ضریب انتقال حرارت چوب بسیار پایینتر بوده و به راحتی گرما و سرمای محیط را به خود جذب نمی کند و میتوان در همه فصول از آن استفاده کرد.تمامی این موارد غیر از زیبایی ظاهری بالای آنها می باشد که بیشتر مورد پسند طراحان منظر،معماران و مجریان است.

پرگولا سازه‌ای با سقفی مشبک است که در باغ‌ها برای طراحی ورودی‌های زیبا، محوطه‌سازی، مسیر تردد یا جای نشستن، مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ علاوه بر این از پرگولاها روی بام‌ها هم می‌توان استفاده کرد.سیستم معمولا مشبک این سازه اجازه می دهد که گیاهان پیچک مانند به زیبائی سطح آنرا پوشانده و بر زیبائی محیط بیافزایند.برخلاف انواع سنتی که از ستون‌های گچی و آجری ساخته می‌شدند، پرگولاهای مدرن از موادی مثل چوب، فایبرگلاس، آلومینیوم و… ساخته می‌شوند. انتخاب هرکدام از این مواد به سلیقه و شرایط آب و هوایی که در آن زندگی می‌کنید بستگی دارد ولی پیشنهاد ما بنا به دلایل ذکر شده استفاده از چوب ترمو و چوب پلاست می باشد.

انتخاب نوع آلاچیق و پرگولای مناسب

برای ساختن آلاچیق و پرگولای مناسب پیش از هرچیزی باید کاربری و موقعیتی را که در آن قرار می‌گیرند به خوبی بسنجید. این مورد به شما کمک می‌کند تا هم مصالح مورد نیاز را برای ساخت آلاچیق و پرگولا درست انتخاب کنید، هم انتخاب میان مدل‌های متنوع آنها برای شما راحت‌تر شود و هم اینکه چه ضمایم و تزئیناتی را می خواهید به آنها در نهایت اضافه کنید.

pergola
_

موقعیت قرارگیری

آلاچیق ها و سازه‌های پرگولا طوری طراحی می‌شوند که مکانی مناسب و دنج برای نشستن و استراحت باشند. از پرگولا در محوطه‌ی ورودی خانه‌ها هم استفاده می‌شود که می تواند به فضای خوبی برای نشستن تبدیل شوند و به این ترتیب ورودی خانه‌ از آفتاب در امان بماند. به علاوه یکی دیگر از مکان‌های مناسب برای استفاده از آلاچیق و پرگولا در نزدیکی استخر یا درون باغ‌های بزرگ و سرسبز است که می‌تواند محلی مناسب برای دورهمی‌های عصرگاهی و شبانه باشد؛ اما اگر در شهرها و آپارتمان‌های بزرگ هم زندگی می‌کنید، می‌توانید از انواع آلاچیق ها و پرگولاها نیز در روی بام استفاده کنید. در سال‌های اخیر در طراحی بام آپارتمان‌های مدرن، معمولا جایی را هم برای  آلاچیق ها و پرگولاهای چوبی مقاوم و زیبا در نظر می‌گیرند.

لازم به ذکر است که انواع آلاچیق ها و پرگولاها محدودیت اجرا در فضاهای کوچک یا بزرگ را ندارند و با توجه به ابعاد فضای مورد نظر، توسط تیم طراحی شرکت اندازه گذاری و طراحی و توسط تیم اجرایی اجرا می شوند که می تواند از لحاظ ابعاد و اندازه،فرم سقف و میز و صندلی،شکل های بسیار متفاوتی داشته باشد.

آلاچیق و پرگولا

مصالح مورد استفاده

بهترین مصالحی که برای ساخت انواع آلاچیق و پرگولا مورد استفاده قرار می گیرد چوب پلاست و ترمو وود می باشد،البته با فلز نیز ساخته می شود که مقاوت بیشتری نسبت به چوب ترمو و چوب پلاست خواهد داشت اما در نظر داشته باشید که آلاچیق و پرگولا با فلز زیبایی ظاهری چوب را ندارد و از طرفی بر اثر تابش آفتاب بسیار گرم شده و امکان کاشت گل های رونده در 4 الی 6 وجهه ستون پرگولا و آلاچیق وجود نخواهد داشت و باعث سوزاندن گیاه می شود،همچنین به علت گرمای زیاد در طول روز و ساعاتی که آفتاب مستقیم است نیز امکان نشستن و دست گذاشتن به سازه نیست چون بسیار گرم است ولی چنانچه آلاچیق و پرگولا با پوشش چوب ترمو و چوب پلاست ساخته شود دیگر این مشکلات را نخواهد داشت در کنار اینکه زیبایی ظاهری دو چندان نسبت به مصالح مشابه دارند می توان از گلهای رونده به عنوان تزئینات نیز در آن ها استفاده کرد و همچنین در ساعاتی که آفتاب مستقیم داریم نیز می توان بر روی میز و نیمکت چوب آن نشست و از آن لذت بردن.

این شرکت با نیروی متخصص و کارشناسان زبده در زمینه لنداسکیپ و معماری منظر،طرح های جذاب و اجرای فنی و دقیقی را به همراه مشاوره رایگان خدمتتان ارائه می کند.دانش فنی در این زمینه بسیار حائز اهمیت بوده و اطلاع کامل از انواع متریال ها و شناخت آنها به همراه داشتن دید طراحی و معمارانه می تواند شما را در ساخت فضایی ایده آل یاری کند.

آلاچیق و پرگولا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.